Zaterdag 8 juli 2017 Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van JasperRoeland-route66 - WaarBenJij.nu Zaterdag 8 juli 2017 Albuquerque - Reisverslag uit Albuquerque, Verenigde Staten van JasperRoeland-route66 - WaarBenJij.nu

Zaterdag 8 juli 2017 Albuquerque

Door: Roeland

08 Juli 2017 | Verenigde Staten, Albuquerque

We verlaten ons hotel zonder ontbijt, dat doen we bij de Starbucks in de supermarkt next door. Daar halen we ook broodjes en 2 liter jus d'orange. Kleiner is er niet. We pakken weer een combinatie van highway40 en Route66. Delen vanRoute66 zijn door deze weg vervangen. Gelukkig geven borden op de snelweg aan dat je kan afslaan voor de echte Route66. We starten met een bezoek aan een Uranium mijn museum in Grants. Het museum is gebouwd bovenop een aangelegde, dus niet echte, mijn. In deze mijn staan alle materialen en machines opgesteld voor het winnen van Uranium. Het gebied rondom Grands was het grootste Uranium wijngebied in de USA. Ergens in de 80'er jaren zijn de mijnen gesloten omdat er goedkopere winplaatsen zijn. Dan een eerste bezoek aan een aviation museum. In dit geval een museum over een radiobaken voor de coast to coast vliegroute in de twintiger jaren met de Ford TriMoters die post vervoerden. Er was geen gps natuurlijk, maar deze bakens gaven licht en hadden een pijl die de juiste richting op wees. Een bijzonder museumpje dus, want van deze bakens zijn er nauwelijks exemplaren bewaard gebleven. Dan rijden we door naar de mesas van de Acoma waarop zij hun dorp/pueblo lang geleden gebouwd hebben. Ze zijn ergens rond 1150 gebouwd en kennen een rijke historie. We doen een rondleiding die 1,5 uur duurt en soms onderbroken wordt door stalletjes met aardewerk die de huidige bewoners te koop aan bieden. In deze pueblo wonen nog zo een 50 bewoners. Wij zijn er de dag voor een dorpsfeest waardoor het aantal bewoners flink groter is, en ze komen ook nog eens massaal met de auto. In het dorp is geen water en licht aanwezig en dorpsbewoners maken gebruik van handig geplaatste centrale toilet units. We rijden door naar Albuquerque en bezoeken daar het centrum waar we Mexicaans eten. Gezien de hoeveelheid is het niet gek dat Mexicanen soms wat dik zijn! De hele dag is het rond de 33 graden geweest, heerlijk dus. Natuurlijk ook vandaag een dikke bui, maar we zaten toen nog in de auto. Benzine kent een nieuw dieptepunt, $2,04 voor een Gallon, Euro 0,47 per liter. Morgen richting Santa Fe.