Maandag 10 juli 2017 - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van JasperRoeland-route66 - WaarBenJij.nu Maandag 10 juli 2017 - Reisverslag uit Santa Fe, Verenigde Staten van JasperRoeland-route66 - WaarBenJij.nu

Maandag 10 juli 2017

Door: Roeland

11 Juli 2017 | Verenigde Staten, Santa Fe

Al in Nederland hadden we besloten om te gaan raften op de Rio Grande. En die loopt door Santa Fe. We melden ons een paar kilometer van het hotel bij een organisatie die ons gaat meenemen. We zijn met in totaal 13 gasten en twee boten met gidsen natuurlijk. Een busje met de boten op,de aanhanger brengt ons op ongeveer een uurtje rijden boven Santa Fe. Daar loopt de rivier door een smalle kloof. Er is niet veel water meer in deze omgeving, dus ook het waterniveau in de rivier is laag. Na wat instructies zetten we de helmen op, zwemvesten aan en natuurlijk duikschoenen voor maximaal grip. Wij zitten in een boot met zes man en de gids. De andere vier zijn een familie die deels woont in Duitsland en deels in de USA. De voertaal is Engels. Jasper en ik zitten voorin, de gids achterop. Een slimme combinatie, wat de familie heeft het zwaar zat in de boot. We gaan van start op commando van de gids. De Amerikaanse gast heeft iets historisch met het leger, en herhaalt op een grappige wijze alle commando's. De tweede boot heeft het heel zwaar. Al in de eerste stroomversnelling slaan zijn bijna om en vallen er een aantal gasten uit. We zijn met onze boot dichtbij en redden er een paar, die we aan boord trekken. We vinden hun paddels terug en brengen hen naar de eigen boot. Een mooi spektakel dus. Verderop gaat het met de tweede boot weer fout. Ze slaan om en enkelen zitten op een rots in de rivier. Ook dat wordt opgelost. Wij nemen deze lastige stroomversnelling zonder problemen. Ook wij komen vast te zitten opmeten steen. De gids probeert de boot los te krijgen, dat lukt niet. Dus ik ga ook de boot uit om te duwen. Als de boot los komt moet Jasper mij redden door me aan mijn zwemvest aan boort te trekken. En dat lukt natuurlijk. Het laatste stuk springen we over boord en drijven we op de stroom mee door een langzame waterval. Het was een mooi dagje, we komen om 16:00 uur pas weer terug in het hotel. Bier en Chips, douchen en dan de film van de GoPro camera monteren die ik op mijn helm had zitten. Dan douchen en door naar down town Santa Fe voor een wandelingetje en eten. Na afloop, en zo hoort het, wordt de Mustang nog even gewassen, gezogen en getankt. We zijn klaar voor morgen. Waarheen Jasper???

• 11 Juli 2017 - 09:33

Pieter: